Khamis, 25 Jun 2009

Di Buli Di Bintulu!!!

Teks & Foto oleh Nakdesa

Sebenarnya saya ni bukan rajin sangat nak buat laporan, apatah lg nak snap gambor masa trip mancing ni.... Perjalanan saya ke Bintulu sebenarnya hanya merupakan kunjungan utk berjumpa rakan di Bintulu yang sealiran, mereka ni merupakan kaki jigging tegar. Tujuan lain adalah untuk meninjau dan bertukar-tukar ilmu jigging dan tips terbaru dr mereka. Kebetulan pula Izuddin sudi mengikuti saya sebagai teman dlm kunjungan saya ke Bintulu pada 24 - 27 April lalu....
Kami hanya berkesempatan memancing semalaman sahaja, kami turun pada tengahari Sabtu dan kembali ke pantai pada pagi Ahad, ahli yang pergi ialah saya(nakdesa), Izuddin, geng Sarawak- Nasir, Junai dan Edel (tuan punya bot dan tekong)
Ni bot fiber yang digunakan, memang selesa utk kami berlima....perjalanan ke pelantar minyak hanya mengambil masa 40minit sahaja.



Sebelum mengharungi laut ke destinasi,saya sempat melihat jig yang telah digunakan oleh Edel utk melayan spesis predator sana... Sebelum mengharungi laut ke destinasi,saya sempat melihat jig yang telah digunakan oleh Edel utk melayan spesis predator sana...


Semasa siang tak banyak sambaran yang diterima...maaf kami tak snap gambar, si izuddin pun tak bawak kamera.... Izuddin mengunakan reel Saragosanya da saya pula guna Navi 8kpg dipadankan dengan rod Blue Fin Tuna PE 3-6...tapi malang buat saya apabila di rentap oleh spesis yang tidak diketahui berhampiran tiang pelantar minyak sehingga mainline saya putus,kemungkinan bergesel dgn tiang pelantar tersebut...lalu saya menukarkan setup reel OceanoJ dipadankan dgn Monster Mesh PE 2-4 (ni Aliputat punya)....rakan2 dari bintulu pula mereka hanya menggunakan setup PE 1-3 saja...reel seperti FreamJ dan OceanoJ..... gambar yang ada cuma dlmphone si Izuddin saja ketika dia sedang menerima ragutan sang eron (jenahak)...tunggu dia upload ya....
Sambaran yang banyak diterima, setelah waktu malam menjelma.... Izuddin terpaksa menukarkan reel Saragosanya kepada reel Stella 8k SW(dia pinjam dr Aliputat),kerana Saragosanya minta ampun kerana tenggiri Bintulu teramat ganas, banyak ragutan kami terima dari spesis predator di sana, tapi banyak juga yang berjaya meloloskan diri akibat dari shockleader putus, ikan berjaya melepaskan mata kail, split ring terkangkang (owner 80lb) dan lain2. Stella yang digunakan sama gak....mintak ampun... kalau tengok setup nampak dah overkill dgn tenggiri, namun ketika perlawanan berlangsung hampir 10minit, di saat nak timbul, spesis ni membuat pecutan terakhir.....
Jig... saya kehilangan Yo Zuri blanka 2 ketoi yang mana baru dibuka dr plastik/kotak pembalut...jig yang lain apa lagi...takkira dah... balik beg rasa ringan....
Dlm sinaran lampu dr pelantar minyak kami memerhatikan lompatan-lompatan tenggiri dalam mengejar mangsa...terhibur gak...


So ini lah hasil keseluruhan kami berlima....



semua hasil ni dgn jigging saja... teknik horizontal/jigcast....



ni gambar kenangan dgn geng sana... dr kiri - Junai, Din, Edel dan Nasir...saya ambil gambar...







ni pula Din nak bergambar...


Saya dgn Din amat terharu dgn layanan dari Edel,Junai dan Nasir sepanjang lawatan kami di sana, mereka amat menitik beratkan semangat setiakawan, makan dan minum atas bot memang cukup, siap dgn air panas dlm termos lagi...masa atas darat, Edel ni ada kedai makan, asyik makan ikan tenggiri segar je ler......


Ni tenggiri goreng majerin di cicah dgn kicap kipas udang dan diperah asam limau dan campur dgn cili potong...perghhhhh.....tak hingatpunya....



ni pula baki jig saya yang tercedera....
Dari mulut si Din pula,dia memaklumkan pada saya...dah lama jig dia dlm simpanan dah turun kat Penang berapa kali...tak da pun calar... turun kat Bintulu, semua jig calar balar... jig jd tukun lagi.....
Akhir kata saya mohon kemaafan sekiranya laporan ni membebel saja sebab gambar tak banya...
terima kasihhhhhhhhh............

Tiada ulasan: