Selasa, 8 Disember 2009

Ada apa dengan Udang

Gambar dan Teks oleh ziggerx

Ini merupakan perkara baru buat aku.. Mancing udang???!!!, Selalunya aku akan membottom air masin dan casting di air tawar. Ntah mengapa hati aku terbuka untuk mencuba jenis pancingan ini. Nasib baik peralatan dia murah,kalu tak rabak jugak poket. 1 set aku beli Rm20-25 je... sama dengan rege sebijik gewang hehehe... so aku beli 3 set...

Oleh kerana aku kumpau dlm percubaan memancing udang sungai sarawak dalam siri dulu, so aku cuba plak nasib kat Kanowit. Namun tujuan utama aku bukan lah untuk memancing semata tetapi atas dasar kerja. Ini membuatkan masa memancing aku agak terhad iaitu dari 5.15pm - 6.45pm. Selain aku, Wek selaku driver Van kompeni jugak seorang pengila pancing walaupun dia lebih kepada membottom (Aku dalam usaha meracun dia casting hehehe..). Oleh kerana pengalamannya lebih dari aku untuk pancingan so banyak le info aku korek dari dia di samping Geng Mfn iaitu encik Terubuk.

Kanowit merupakan sebuah bandar kecik yang terletak di tebing sungai rejang. Terdapat banyak pengangkutan bleh di gunakan untuk ke bandar ni seperti express air, Bas, Teksi dan lain2. Bandar terdekat adalah Sibu dan sarikei. Majoriti penduduk sini berbangsa Iban, namun ia juga dihuni oleh Melayu, Cina dan lain2 etnik. Perjalanan dari kuching ke kanowit mengambil masa 7-8 jam agak memenatkan namun itu tidak mematahkan semangat memancing setibanya kami ke kanowit. Hasil pertama kami bleh dianggap ok kerna ia dilakukan tergesa untuk mengejar waktu.



Sebahagian dari Bandar Kanowit



Aku tinggal di hotel ni,Bawah dia ada restauran muslim tp tutup pukul 5.



Wek Menyetup peralatan untuk pancingan udang.



Express yang menghubungkan Bandar dan pekan sepanjang sungai rejang


Pengangkutan untuk menghubung anak2 sungai


Pembalakkan adalah sektor ekonomi terbesar di sungai nie. Ia menyebabkan air sungai menjadi coklat dan keruh



Lokasi Pancingan kami hanya di tempat duduk dan dekat ramp jer.. Yang nie semua bebudak tempatan.























Ini merupakan antara hasil kami berdua setelah berberapa kali memancing di Kanowit. Ternyata udang sini lebih senang dipancing menggunakan perumpun berbanding cacing. Perumpun ini kami bawak dari kuching atau beli di Sarikei dengan harga Rm10.00 seekor. Setelah merasa sendiri pancingan ini, terasa syok jugak bila set pancing digetu udang... Ada karannya tersendiri...

Udang2 ini kami catch & release...
Sekian....


Tiada ulasan: