Rabu, 8 Januari 2014

Curut Juga Spisis Ikan.. (report tertunda)

Foto & teks oleh Ipen

Dalam memancing.. tidak semua orang mempunyai visi yang sama.. mentaliti yang sama.. teknik yang sama.. ada orang memancing untuk keseronokan.. ada orang memancing untuk hasilnya.. jadi biarkan "memancing" itu sendiri mengikat semua pemancing dan janganlah mencari perbezaan antara pemancing samada visinya.. mentalitinya.. tekniknya..

Apasal intro lain macam ni?? well.. ini dinamakan play save.. hahahahahaha..

Penghujung tahun 2013 seperti juga sepanjang tempoh 2013.. aktiviti memancing teramatlah slow.. penyakit ketar-ketar tangan.. menggigil satu badan.. sepertinya sudah lama sembuh sendiri tanpa diobati.. kes kes kes.. 

Namun bila sesekali keinginan terbit.. hobi ini dilayankan saja.. huhuhuhu.. kebetulan pula sahabat lama dari MFN (Malaysian Fishing Net) sedara Nik Oscar berkunjung ke Sabah untuk menghadiri majlis konvonya.. trip ke sungai tagal pun di atur.. agak merisaukan apabila keadaan cuaca hujung tahun yang sering hujan..  takut-takut air keruh dan tinggi.. tetap diteruskan juga trip ini yang diperkuatkan lagi oleh sedara Tanpa Nama.. 

keadaan air sungai tinggi..

Setiba di lokasi.. hati sedikit lega.. air tidak keruh seperti yang dijangka.. tapi air memang tinggi.. diakui sendiri oleh guide kami.. kunjungan yang lepas dengan kunjungan ini nampak perbezaannya.. dengan keadaan air yang tinggi pasti menyukarkan kami untuk menjejak sang ikan.. serah saja pada rezeki masing-masing..

bila air tinggi..

Kami bermula dari hulu.. rancangannya akan bergerak perlahan menyusur sungai turun ke hilir.. setiap spot dicuba.. tiada hasil juga.. aku sudah mula risau.. aku kumpau tidak apa.. risaukan tetamu yang kumpau pula..

warna air sudah cantik..

berpindah port pula..

lokasi ini pernah menghasilkan barob pada kunjungan pertama..

depan tu sikit pelian pernah mengena..

Habis sesi pertama dengan hasil kumpau yang memberangsangkan.. kami meneruskan lagi sesi kedua.. memulakan sesi kedua di lokasi dimana barob bersaiz 2kg banyak didaratkan.. level harapan ada sedikit naik.. tetamu sedara Nik Oscar diberi penghormatan untuk mencuba dahulu.. tetapi kita sedar yang kita cuma merancang.. Tuhan yang menentukan.. tiada langsung sambaran di lokasi panas ini..

 lokasi panas di seberang betul-betul di selekoh bawah rimbunan..

Bila lokasi panas tidak membuahkan hasil.. kami berganjak sedikit ke kawasan air yang sedikit tenang.. intipan mendapati banyak ikan bermain-main diseberang berbatu.. dari spoon.. selaman sehingga gewang permukaan di cuba masih tidak berhasil.. akhirnya seekor barob yang curut tertipu juga.. tetamu Nik Oscar pula cuma sekadar dikejutkan oleh sambaran-sambaran ketika sibuk "menulis" di atas air.. cuma rezeki sahaja belum sampai..

curut juga ialah ikan..

seberang batu sana la sambaran-sambaran sering berlaku..

Tidak lama lepas tu hujan pun turun dengan lebatnya.. lebatnya hujan seakan meratapi trip kumpau ini.. kami redha walaupun tidak sempat menghabiskan trip hingga ke seberang sana.. pada tetamu Nik Oscar.. I'm sorry my friend.. xsempat nak berlesen.. pada Tanpa Nama terima kasih atas segalanya.. ada masa dipanjangkan usia kita pi cuba lagi..

Tiada ulasan: